Margarita Leonor Canal Acero

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Margarita Leonor Canal Acero

Margarita Leonor Canal Acero

Ph.D. in Education, Learning and Philosophy

mcanal @uniandes.edu.co

Profesor Asistente

Oficina: SD-946

Extensión: 2332

Facultad de Administración

Información básica
Cursos
Productos
Títulos académicos
Proyectos

Información básica

Margarita Canal Acero es profesora asistente y directora académica de la Especialización en Negociación en la Facultad de Administración de la Universidad de los Andes. PhD en Educación y Aprendizaje, (Universidad de Aalborg), Psicoanalista, (Instituto Colombiano de Psicoanálisis) y Psicóloga y Especialista en Resolución de Conflictos, (Universidad Javeriana). Es profesora en temas de Negociación en pregrado y posgrado. Sus intereses de investigación se encuentran en las áreas de negociación y de educación en Administración

Cursos Recientes

  • 2021
    • PERFIL NEGOCIADOR FINAL

      Segundo Trimestre
      Especialización

      TÉCNICAS DE NEGOCIACIÓN

      Primer Periodo
      Licenciatura

Productos Recientes

Canal M. (2020)
Asocomún-Peacebuilders: Negotiating Resources for Social Projects
Caso de Estudio
Canal M, Aponte D. (2019)
Una paz colaborativa: análisis de algunas prácticas desarrolladas durante el proceso de paz entre el Gobierno de Colombia y las FARC a partir de dos modelos de negociación
Capítulo de Libro

Títulos Académicos Recientes

Ph.D. in Education, Learning and Philosophy

Doctorado

Aalborg University

2016

Dinamarca

Psychoanalysis

Especialización

2004

Gran Bretaña

Proyectos Recientes

  • 2018
    • Changes in students’ negotiation profiles and how they affect negotiators ways of capturing value in negotiations

      Duración: 36 meses

      PR.3.2017.4428

      We plan to identify changes in students’ negotiation profiles and the possible consequences that those changes have for capturing value in the negotiations in which they participate. I will also identify the psychic characteristics that students draw upon while reflecting in a written way.We will do a study using data that have already been collected through the cohorts 2015, 2016 and 2017 of the Graduate Program in Negotiation at the School of Management of the Universidad de los Andes. Besides it, I will analyse information of the 2018 and 2019 cohorts, which needs to be collected.We will take a sample of between 10 to 13 students of each cohort (60 in total) from the mentioned Program, which have signed up an informant consent to participate in the present research. We will analyze and process the information with the help of a research assistant and if necessary we will use a software (i.g. Atlas T2) to categorize the findings and to establish connections among them.We will compare students’ idea of their own negotiation profile at the beginning of the Program in Negotiation (in the course Initial Negotiation Profile) with their idea of their negotiation profile at the end of the Program (in the course Final Negotiation Profile).We will analyze students’ written reflections and the information collected through video-recorded negotiation simulations to look for changes in the competences that students chose to strengthen and in their whole understanding of their own negotiation profiles.We will also interview students from the sample to understand their current perception of their negotiation profiles and to find out how they take advantage of that knowledge to their negotiation processes (this information needs to be collected).Additionally, we will use written reflections to analyse to which extent the psychological traits that students draw on while reflecting are connected to their capacity of being self-aware of their own changes concerning their negotiation profiles. This will allow me to validate the results of my PhD research concerning the six psychic characteristics that students draw in while reflecting and to observe which of them are more connected to students’ learning processes.

Cursos

  • 2021
    • PERFIL NEGOCIADOR FINAL

      Segundo Trimestre
      Especialización

      TÉCNICAS DE NEGOCIACIÓN

      Primer Periodo
      Licenciatura
  • 2020
    • PERFIL NEGOCIADOR FINAL

      Segundo Trimestre
      Especialización

      PERFIL NEGOCIADOR INICIAL

      cuarto Trimestre
      Especialización
    • TÉCNICAS DE NEGOCIACIÓN

      Segundo Periodo
      Licenciatura
  • 2019
    • PERFIL NEGOCIADOR INICIAL

      Primer Trimestre
      Especialización

      TÉCNICAS DE NEGOCIACIÓN

      Primer Periodo
      Licenciatura
    • TÉCNICAS DE NEGOCIACIÓN

      Segundo Periodo
      Licenciatura

      PERFIL NEGOCIADOR FINAL

      Quinto Trimestre
      Especialización
    • PERFIL NEGOCIADOR INICIAL

      cuarto Trimestre
      Especialización
  • 2018
    • TÉCNICAS DE NEGOCIACIÓN

      Segundo Periodo
      Licenciatura

      PERFIL NEGOCIADOR FINAL

      Quinto Trimestre
      Especialización
    • PERFIL NEGOCIADOR INICIAL

      Primer Trimestre
      Especialización

      TÉCNICAS DE NEGOCIACIÓN

      Primer Periodo
      Licenciatura
  • 2017
    • ESTRATEGIAS DE NEGOCIACION

      Segundo Periodo
      Licenciatura

      NEGOCIACIÓN 4: RETOS COMPLEJOS

      cuarto Trimestre
      Especialización
    • COMPORT. ORGANIZACIONAL

      Primer Periodo
      Licenciatura

      ESTRATEGIAS DE NEGOCIACION

      Primer Periodo
      Licenciatura
    • PERFIL NEGOCIADOR FINAL

      Quinto Trimestre
      Especialización

      PERFIL NEGOCIADOR INICIAL

      Primer Trimestre
      Especialización
    • TÉCNICAS DE NEGOCIACIÓN

      Segundo Periodo
      Licenciatura

      NEGOCIACIÓN 4: RETOS COMPLEJOS

      Quinto Trimestre
      Especialización
  • 2016
    • ESTRATEGIAS DE NEGOCIACION

      Primer Periodo
      Licenciatura

      PERFIL NEGOCIADOR INICIAL

      Primer Trimestre
      Especialización
    • NEGOCIACION Y CONFLIC SOCIOAMB

      Primer Periodo
      Maestría

      PROYECTO APLICADO DE NEGOCIAC.

      cuarto Trimestre
      Especialización
    • NEGOCIACION Y CONFLIC SOCIOAMB

      Segundo Periodo
      Maestría

      COMPORT. ORGANIZACIONAL

      Segundo Periodo
      Licenciatura
    • PERFIL NEGOCIADOR FINAL

      Quinto Trimestre
      Especialización

      ESTRATEGIAS DE NEGOCIACION

      Segundo Periodo
      Licenciatura
  • 2015
    • PERFIL NEGOCIADOR INICIAL

      Primer Trimestre
      Especialización

      PROYECTO APLICADO DE NEGOCIAC.

      cuarto Trimestre
      Especialización
    • ESTRATEGIAS DE NEGOCIACION

      Segundo Periodo
      Licenciatura

      NEGOCIACION Y CONFLIC SOCIOAMB

      Segundo Periodo
      Maestría
    • PERFIL NEGOCIADOR FINAL

      Quinto Trimestre
      Especialización
  • 2014
    • MECANISMOS DE MANEJO DE CONFLI

      cuarto Trimestre
      Especialización

      TALLER CONVIVENCIA ORGANIZ. I

      Primer Trimestre
      Especialización
    • TALLER DE CONVIVENCIA ORGANIZA

      Quinto Trimestre
      Especialización
  • 2013
    • TEORIA Y ESTRAT DE NEGOCIACION

      Primer Trimestre
      Especialización

      ESTRATEGIAS DE NEGOCIACION

      Segundo Periodo
      Licenciatura
  • 2011
    • TEORIA Y ESTRAT DE NEGOCIACION

      Primer Trimestre
      Especialización

      TALLER CONVIVENCIA ORGANIZ. I

      Primer Trimestre
      Especialización

Productos

Canal M. (2020)
Asocomún-Peacebuilders: Negotiating Resources for Social Projects
Caso de Estudio
Canal M, Aponte D. (2019)
Una paz colaborativa: análisis de algunas prácticas desarrolladas durante el proceso de paz entre el Gobierno de Colombia y las FARC a partir de dos modelos de negociación
Capítulo de Libro
Canal M.
“A Collaborative Peace: Analysis of some practices developed during the Peace Process between Colombia’s Government and FARC from a Negotiation Perspective”
Evento
Canal M. (2017)
Insights about the Psychology of collaborative negotiators
Negotiations: Insights, Strategies and Outcomes (ISBN 978-1-53611-973-2)
Capítulo de Libro
Canal M. (2016)
The Potential of Self-reflection in the learning process of Collaborative Negotiation Skills
Libro
Canal M. (2014)
Storytelling and the development of the self: Learning collaborative negotiation skills
Critical Narrative Inquiry ? Ethics, Sustainability and Action to Critical Narrative Inquiry ? Storytelling, Sustainability and Power (ISBN 978-1-63117-557-2)
Capítulo de Libro
Canal M. (2014)
THE MULTIVOICED CLASSROOM: A STORYTELLING ETHICS APPROACH TO MANAGEMENT EDUCATION
Critical Narrative Inquiry ? Ethics, Sustainability and Action to Critical Narrative Inquiry ? Storytelling, Sustainability and Power (ISBN 978-1-63117-557-2)
Capítulo de Libro
Canal M. (2012)
Del dicho al hecho hay mucho trecho. ¿Cómo pasar del discurso "gana-gana" a una actitud auténtica de colaboración en las negociaciones?
Tendencias de la Administración (ISBN 978-958-695-816-5)
Capítulo de Libro
Canal M. (2011)
Gestión de recursos para proyectos sociales: el caso de peacebuilders
Caso de Estudio
Franco N, Canal M, Esguerra R, Wills E, Trujillo D. (2010)
Incidencia en el Empoderamiento de comunidades por Programas de Desarrollo y Paz y Fundaciones Petroleras
Otro
Canal M. (2009)
La comunicación no violenta, una herramienta para mejorar las relaciones
Revista Vinculum (ISSN 0122-1272)
Artículo
Canal M. (2007)
Edición de las memorias del primer foro en negociación y resolución de conflictos: Red América Latina
Primer foro en negociación y resolución de conflictos: Red América Latina
Capítulo en Memoria
Canal M. (2007)
Escisión-es: una o varias?
Revista De La Sociedad Colombiana De Psicoanalisis (ISSN 0120-0445)
Artículo
Canal M, Wills E, Gutierrez R, Cardenas D. (2007)
Incidencia en el empoderamiento a comunidades atendidas por Programas de Desarrollo y Paz y Fundaciones Petroleras en Colombia
Otro
Canal M. (2006)
Empoderamiento a Comunidades de los Programas de Paz y Desarrollo
Association for Conflict Resolution(ACR). VI Annual Conference
Capítulo en Memoria
Canal M. (2006)
Escicion-es: una o varias
Revista De La Sociedad Colombiana De Psicoanalisis (ISSN 0120-0445)
Artículo
Canal M.
Peace and Development Programs in Colombia: Factors that have influenced Community empowerment
Evento
Canal M, Zapata M. (2005)
"Buen Viento Buena Mar" Rumbo Pymes Éticas y Transparentes.
Libro
Canal M. (2005)
Consultoría para la elaboración de una línea de base, el diseño de indicadores de gestión e impacto y el marco tarifario de la Conciliación Extrajudican en Derecho
Otro
Canal M.
Dealing with Group Conflicts within Organization and Communities in Colombia, Canada and Ecuador: Circle Processes, Structured Dialogue and Open Space Technology
Evento
Canal M. (2005)
Dealing with group conflicts within organization and communities in Colombia, Canada and Ecuador: circle processes, structures dialogue and open space technology
Fifth annual conference this year from september 28 through october 1 in Minneapolis, Minnesota
Capítulo en Memoria
Canal M.
A Conflict Resolution System for Small and Medium-Sized Organizations: The Colombian Experience
Evento
Canal M. (2004)
A conflict resolution system for small and medium-sized organizations: the colombian experience
IV Annual conference. Valuing peace in the 21 st century: expanding the art and practice of conflict resolution
Capítulo en Memoria
Canal M. (1999)
Hallazgo de un lugar para el concepto de interpretación Freudiana
Revista De La Sociedad Colombiana De Psicoanalisis (ISSN 0120-0445)
Artículo

Títulos académicos

  • Ph.D. in Education, Learning and Philosophy

    Doctorado

    Aalborg University

    2016

    Dinamarca

    Psychoanalysis

    Especialización

    2004

    Gran Bretaña

  • Especialista En Resolución De Conflictos

    Especialización

    Pontificia Universidad Javeriana

    1996

    Colombia

    Psicóloga

    Título de grado

    Pontificia Universidad Javeriana

    1992

    Colombia

Proyectos

  • 2018
    • Changes in students’ negotiation profiles and how they affect negotiators ways of capturing value in negotiations

      Duración: 36 meses

      PR.3.2017.4428

      We plan to identify changes in students’ negotiation profiles and the possible consequences that those changes have for capturing value in the negotiations in which they participate. I will also identify the psychic characteristics that students draw upon while reflecting in a written way.We will do a study using data that have already been collected through the cohorts 2015, 2016 and 2017 of the Graduate Program in Negotiation at the School of Management of the Universidad de los Andes. Besides it, I will analyse information of the 2018 and 2019 cohorts, which needs to be collected.We will take a sample of between 10 to 13 students of each cohort (60 in total) from the mentioned Program, which have signed up an informant consent to participate in the present research. We will analyze and process the information with the help of a research assistant and if necessary we will use a software (i.g. Atlas T2) to categorize the findings and to establish connections among them.We will compare students’ idea of their own negotiation profile at the beginning of the Program in Negotiation (in the course Initial Negotiation Profile) with their idea of their negotiation profile at the end of the Program (in the course Final Negotiation Profile).We will analyze students’ written reflections and the information collected through video-recorded negotiation simulations to look for changes in the competences that students chose to strengthen and in their whole understanding of their own negotiation profiles.We will also interview students from the sample to understand their current perception of their negotiation profiles and to find out how they take advantage of that knowledge to their negotiation processes (this information needs to be collected).Additionally, we will use written reflections to analyse to which extent the psychological traits that students draw on while reflecting are connected to their capacity of being self-aware of their own changes concerning their negotiation profiles. This will allow me to validate the results of my PhD research concerning the six psychic characteristics that students draw in while reflecting and to observe which of them are more connected to students’ learning processes.